Czy w warszawskim metrze pojawiły się billboardy zachęcające, żeby zostać czołgistą leoparda i walczyć na Ukrainie?

Data zgłoszenia: 02.02.2023 07:12

Udostępnij:

Zgłoszony news

W warszawskim metrze nie ma i nie było tablic reklamowych promujących rekrutację do Wojska Polskiego w celu walki na Ukrainie, którą ponadto określałoby się mianem „prawdziwych ziem polskich”. I to j...

https://twitter.com/9hSnsagl6gwDVO3/status/1620968997062856704

Werdykt

Fake News

Raport eksperta

Data werdyktu: 02.02.2023 14:05

W warszawskim metrze nie ma i nie było tablic reklamowych promujących rekrutację do Wojska Polskiego w celu walki na Ukrainie, którą ponadto określałoby się mianem „prawdziwych ziem polskich”. I to jako członek załogi leoparda. Załączone do wpisu nagranie to efekt przeróbki. „Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej. Stań w obronie prawdziwych ziem polskich; Zostań czołgistą Leopard; Broń Polski w Ukrainie” – czytamy na billboardzie, który rzekomo znajduje się w warszawskim metrze. Zaprzecza temu jednak zarówno Wojskowa Komisja Rekrutacyjna w Poznaniu, zarząd spółki Metro Warszawskie, jak i operator tamtejszego systemu reklamowego, firma Ströer. „W odpowiedzi na e-maila z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie weryfikacji treści publikowanych w internecie informuję, że Wojskowe Centrum Rekrutacji w Poznaniu nie jest autorem rzekomej reklamy na stacji Warszawa Centrum. Zarówno WKU, jak i WCR w Poznaniu, promuje służbę wojskową tylko i wyłącznie na swoim terenie administrowanym. Jednakże do stworzenia wspomnianej reklamy wykorzystano elementy banneru Wojskowej Komendy Uzupełnień w Poznaniu zachęcającego do skorzystania z oferty Wojska Polskiego z 2020 r. Ponadto pragnę zaznaczyć, że WKU w Poznaniu z momentem wejścia w życie „Ustawy o obronie Ojczyzny" (kwiecień 2022) zostało przekształcone w Wojskowe Centrum Rekrutacji w Poznaniu" - czytamy w odpowiedzi WKR w Poznaniu na pytanie zespołu FakeHunter nadesłanej 3 lutego. – Z uzyskanych informacji wynika, że Ströer, będący operatorem systemu reklamowego, nie realizował takiej kampanii – poinformowała nas Anna Bartoń, dyrektor biura prasowego i rzecznik prasowy Warszawskiego Metra. – Prezentowany plakat nigdy nie był eksponowany na nośnikach w metrze. W sieci pojawiło się więcej „zdjęć” i „filmów” rzekomo prezentujących ten plakat. Wszystkie one są fałszywe – podsumował Bartosz Barański, dyrektor ds. marketingu i badań Ströer. W samym nagraniu są elementy, które zdradzają, że mamy do czynienia z podróbką. W dolnej części billboardu umieszczono adres internetowy wkupoznan.wp.mil.pl. Tymczasem Wojskowa Komenda Uzupełnień w Poznaniu, podobnie jak inne wojskowe komendy uzupełnień, formalnie przestała istnieć zgodnie z ustawą o obronie Ojczyzny z 11 marca 2022 r. W ich miejsce powstały Wojskowe Centra Rekrutacji (WRC). Oficjalna i aktualna strona internetowa WRC w Poznaniu to https://wcrpoznan.wp.mil.pl/NBC i to na ten adres przekierowany został ruch internetowy ze strony nieistniejącej instytucji. Na uwagę zasługuje również fakt, że na stronach internetowych, których adresy wykorzystał autor publikacji do uwiarygodnienia nieprawdziwego przekazu, nie ma ani słowa o rzekomej rekrutacji. Na próżno na nich szukać plakatu promującego rzekomy nabór. Strona zostanzołnierzem.pl kieruje bezpośrednio do formularza logowania lub rejestracji kandydata. O tym, że przeróbce poddano stare nagranie świadczy wreszcie fakt, że na sąsiednim billboardzie widzimy reklamę pierwszego polskiego wydania książki Tess Gerritsen „Sekret, którego nie zdradzę” wydanej przez oficynę „Albatros”. Jej premiera odbyła się w październiku 2017 r. Gdyby weryfikowane przez nas nagranie powstało niedawno, oznaczałoby, że promocja tego 12 tomu serii (w międzyczasie na rynek trafiło kolejne wydanie z okładką inną niż na billboardzie w filmie) musiałaby trwać piąty rok. W dniu ukazania się tweeta oraz publikacji tego raportu udaliśmy się na stację metra Centrum – dokładnie w to samo miejsce, z którego nagrano filmik. Jak można się przekonać oglądając zdjęcia, które zamieszczamy w źródłach, 2 lutego w miejscu reklamy rekrutacji na „czołgistów Leopardów stających w obronie prawdziwych ziem polskich” znajduje się materiał zachęcający do adopcji psów i kotów, zaś w miejscu reklamy thrillera Tess Gerritsen – materiał promujący książkę „Chłopiec, kret, lis i koń. Historia animowana”, którą wydał również „Albatros”, ale pod koniec listopada ubiegłego roku.

Żródła

wiadomość e-mail otrzymana 03.02.2023 wystawiona wz. majora Roberta Ołoszewkiego, komendanta WKR w Poznaniu wiadomość e-mail otrzymana 02.02.2023 o godz. 09:24 od Anny Bartoń Dyrektora Biura Prasowego i Rzecznika Prasowskiego Metro Warszawskie wiadomość e-mail otrzymana 02.02.2023 o godz. 10:44 od Bartosza Barańskiego, Dyrektora ds. Marketingu i Badań Ströer. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000655/U/D20220655Lj.pdf https://m.datapremiery.pl/tess-gerritsen-sekret-ktorego-nie-zdradze- premiera-ksiazki-17694/ https://drive.google.com/file/d/1mEDQCSu6Ypq0bs5fHN6rhFJCrOBcum6e/ view?usp=drivesdk 1:39 https://drive.google.com/file/d/17HdgAgKpsAkso_gnE3Dcl9GUHSJYABZQ/ view?usp=drivesdk 1:40 https://drive.google.com/file/d/1HmvfSrfzWkAR09jqoNDx_Ak8qiAN5yz0/ view?usp=drivesdk

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.